دسته‌بندی نشده

تشخیص طلا از بدلیجات

تشخیص طلا از بدلیجات

راه تشخیص طلا از بدلیجات

امروزه با افزایش بدلیجات در بازار، تشخیص طلای اصل بسیار سخت شده و شما هنگام خرید بهتر است از روش‌های مختلفی اصل بودن آن را تست کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با 10 روش مؤثر تشخیص طلا از بدلیجات آشنا کنیم. به این ترتیب اگر به خرید جواهرات علاقه دارید اما نگرانی‌های بسیاری برای جنس اصل یا تقلبی بودن آن دارید، حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با روش‌های مختلف تشخیص طلای از بدل آشنا شوید.

تشخیص طلا با آهنربا

هنگام خرید جواهرات  می‌توانید یک تکه آهنربا را به همراه خود ببرید و برای اطمینان آن را به جواهر نزدیک کنید. در صورتی که جواهر به آهنربا چسبید و جذب آهنربا شد یعنی تقلبی بوده و جز بدلیجات است. البته نکته ای که وجود دارد این است که  استیل جذب آهنربا نمی شود وهمانطور که میدانید اکسسوری های زیادی از استیل ساخته میشوند و اغلب رنگ آنها ثابت میباشند. 

جدول عیار طلا و اعداد حک شده بر روی آن

مهم‌ترین و بهترین روشی که می‌توان از اصل بودن جنس طلا مطمئن شد کدها و اعداد حک شده بر روی آن است. لازم به ذکر است دقیق بودن و خوانایی کدهای حک شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورت نداشتن این اعداد یعنی جنس خریداری شده تقلبی است.

این کدها با توجه به نوعشان متفاوت است که در ادامه به معرفی انواع کدهای حک شده خواهیم پرداخت.

  • کدهای مربوط به طلای سفید: 999 / 950 / 900 / 850
  • کدهای مربوط به جنس نقره: 999 / 960 / 925 / 875 / 830 / 800
  • کدهای مربوطه به جواهرات طلا: 375 / 500 / 583 / 585 / 750 / 916 / 958

این اعداد با توجه به نوع جواهری که انتخاب کرده‌ای متفاوت حد شده. یکی دیگر از روش‌های تشخیص اصل بودن طلا مقدار عیار حک شده. دستگاهی برای تشخیص نوع و میزان عیار طلاها وجود دارد که شما با تشخیص عیار و سپس مقایسه مقدار حک شده از میزان اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید.

همچنین بخوانید: تمیز کردن بدلیجات

راه تشخیص طلا از بدلیجات

علامت نمایش مقدار عیار طلا با حرف k و عدد مشخص می‌شود. به طور کلی 5 دسته عیار برای طلا وجود دارد که خلوص هرکدام با توجه به مقدارشان مشخص می‌شوند.

  • 24 عیار یا K24: میزان خالص بودن طلای 24 عیار 100 درصد بوده و به این معناست که هیچ فلز دیگری در ساخت و ترکیب آن نقشی نداشته است.
  • 18 عیار یا 18K: میزان خالص بودن طلای 18 عیار 75 درصد است که این مقدار به معنای 18 واحد طلای خالش و 6 واحد فلزات دیگر در ساخت و ترکیب آن نقش داشته است.
  • 14 عیار یا 14K: میزان خالص بودن طلای 14 عیار حدود 58.5 درصد است که این مقدار به معنای 14 واحد طلا و 10 واحد فلزات دیگر در ساخت و ترکیب آن نقش داشته است.
  • 12 عیار یا 12K: میزان خالص بودن طلای 14 واحد 50 درصدد است که این مقدار به معنای 12 واحد طلای خالص و 12 واحد فلزات دیگر در ساخت و ترکیب آن نقش داشته است.
  • 10 عیار یا 10K: میزان خالص بودن طلای 10 عیار حدود 41.7 درصد است که این مقدار به معنای 10 واحد طلای خالص 14 واحد فلزات دیگر در ساخت و ترکیب آن نقش داشته است.

 

 

                                                     

میزان آسیب پذیری طلای سفید

طلای سفید شباهت بسیاری به نقره دارد به همین دلیل برخی از افراد با جایگزین کردن نقره و فروختن آن به اسم طلای سفید سوء استفاده می‌کنند. برای اینکه جنس اصل را از غیر اصل و تقلبی آن تشخیص دهید باید به قیمت و رنگ آن توجه کنید. به مرور زمان جنس جواهرات نقره‌ای تیره‌تر شده و به خاطر وجود پلاتین انعطاف پذیری‌شان افزایش میابد.

سطوح سرامیکی راهی آسان برای تشخیص اصل بودن جنس طلا

شما با استفاده از یک سکه یا هر جسمی که از سطح سرامیکی ساخته شده می‌توانید برای تست و تشخیص اصل بودن جنس طلای خریداری شده استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است تا قسمتی از جواهر را به سطح سرامیکی بکشید. در صورتی که رنگ یا ردی از طلا بر روی آن سطح باقی بماند یعنی جنس تقلبی و بدلی است.

نکته: هنگام کشیدن طلا به سطح سرامیکی این کار را به آرامی انجام دهید تا سطح طلا از بین نرود.

استفاده از محلول ید 

یکی دیگر از راه‌های تست اصلیت جنس جواهرات طلا استفاده از محلول ید می‌باشد. برای انجام این تست ابتدا باید کمی از ید را سطح جواهر مورد نظر بزنید. در صورتی که اثری از ید بر روی طلای شما باقی ماند یعنی جز جواهرات بدلی است. در غیر این صورت اصل است.

استفاده از آمونیاک برای تشخیص طلا از بدلیجات

محلول آمونیاک واکنشی را به تمامی فلزات جز پلاتین نشان می‌دهد و در مقابل رنگ فلز تیره می‌شود. اگر اقدام به خرید طلای سفید کرده‌اید، استفاده از محلول آمونیاک برای تشخیص جنس آن بسیار کاربردی خواهد بود.

همچنین بخوانید: بهترین برند بدلیجات

تشخیص طلا با آهنربا

استفاده از آب برای تشخیص طلا از بدلیجات

برای این کار تنها کافیست تا مقداری آب را در ظرفی بریزید و جواهر خود را درون آن بیندازید. اصولاً طلا هنگامی که در آب قرار می‌گیرد به کف ظرف می‌رود و این نشان دهنده اصل بودن جنس آن جواهر خواهد بود. در غیر این صورت اگر طلا روی آب شناور ماند یعنی جنس تقلبی و بدل می‌باشد.

استفاده از سرکه

بدلیجات به سرکه بسیار حساس هستند و به سرعت واکنشی را نشان داده که می‌توانید از جنس تقلبی یا اصل بودن جواهر خریداری شده‌تان مطلع شوید. یک ظرفی را آماده کرده و درون آن مقداری سرکه بریزید. حال جواهر را درون ظرف قرار دهید. پس از گذشت 5 دقیقه آن را خارج کرده و با آب بشویید؛ اگر رنگ جواهر طلای شما تغییر رنگ داده بود و به رنگ صورتی یا سیاه تغییر یافته بود یعنی بدل است. در صورتی که جواهر تغییر رنگ نداد طلای شما اصل خواهد بود.

رنگ جواهرات

به عنوان آخرین روش برای تشخیص اصل بودن جواهرات می‌توان به تغییر رنگ آن بعد از گذشت زمان اشاره کرد. جواهرات بدلی پس از گذشت زمان رنگشان را از دست داده و سیاه می‌شوند. در مقابل جواهری که از جنس طلای اصل باشد هرگز این اتفاق برایش نخواهد افتاد.

سخن پایانی

یکی از بزرگترین نگرانی های کسانی که علاقه مند به خرید طلا می باشند، این است که بدل نباشد. کسانی که قصد خرید طلا دارند و اطلاعاتشان درباره طلا کم می باشد، اگر در خرید آن دقت نکنند ممکن است ضرر مالی بزرگی به خود بزنند. از این رو از بزرگترین نگرانی های آنها این است که طلای تقلبی و بدل را نگیرند. در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا با ارائه راهنمایی های مناسب شما را در خرید طلای اصل راهنمایی کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

2 دیدگاه در “تشخیص طلا از بدلیجات

  1. محسن گفت:

    راهکار های بسیار کاربردی و جذابی بود

  2. ماریا گفت:

    عالی و آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *