دسته‌بندی نشده

خواص بدلیجات استیل

خواص بدلیجات استیل

چرا از استیل برای ساخت بدلیجات استفاده می شود؟

این روزها به دلیل گران شدن طلا و نقره بسیاری از مردم به سمت بدلیجات گرایش پیدا کرده اند. زیورآلات و بدلیجات استیل تنوع بسیار بالا و قیمت بسیار مناسبی دارند و همین موضوع باعث شده در بین مردم محبوبیت بسیار زیادی پیدا کنند. امروزه بدلیجات متعددی از استیل ساخته می شوند. استیل فلز محبوبی است که کاربردهای بسیار زیادی دارد و مورد استقبال بسیاری از صنعت ها و مشاغل قرار گرفته است، صنعت بدلیجات و زیورآلات هم از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از برندهای معروف این حوزه از این این فلز محبوب استفاده میکنند.

فرق استیل با تیتانیوم و مس

استیل، تیتانیوم و مس از جمله فلزاتی هستند که در ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار میگیرند، در بین این 3 فلزی که گفته شد، استیل جنس بهتری نسبت به تیتانیوم و مس دارد و زنگ نمی زند و سیاه نمی شود. استیل انواع مختلفی دارد و در بین آنها استیل 316 و 316L از محبوبیت بیشتر نسبت به سایرین برخوردار است.  استیل 316L رایج ترین و محبوب ترین نوع استیل در ساخت زیورآلات است.

مشخصات استیل 316L و 316

استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ آلیاژی از فولاد هستند که حداقل 12 درصد حاوی کروم می باشد. وجود کروم در ترکیبات این نوع استیل باعث شده تا در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار باشد، علاوه بر کروم از عناصر دیگری مانند نیکل و مس در آن استفاده می شود. یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین فولادهای ضد زنگ استیل 316 و 316L  می باشد و تفاوت این دو استیل محبوب فقط در حرف L است که این حرف مخفف کلمه LOW می باشد و به معنای مقدار کربن کمتر در ساختار استیل 316L است.

ویژگی های استیل 316L

چندین فاکتور موجود در استیل 316L باعث شده که محبوبیت آن روز به روز افزایش یابد و در ساخت گوشواره بدل و گردنبند بدلیجات از آن استفاده می شود. از جمله ویژگی های این استیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مقاومت و دوام بالا در برابر ضربه و فشار

2- ضد زنگ بودن و مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت بالا

3- درخشندگی

4- ضد حساسیت بودن

5- قیمت مناسب تر نسبت به طلا و نقره

6- رنگ آن ثابت است و به سادگی مات و کدر نمی شود.

7- مقاومت بالا در برابر خوردگی

همچنین بخوانید: اصطلاحات بدلیجات

چرا از استیل برای ساخت بدلیجات استفاده می شود؟

مقاومت بدلیجات استیل

فلز استیل یک فلز محکم و با دوامی است که در برابر عوامل مختلف فیزیکی و شیمیایی از مقاومت کافی برخوردار است و به راحتی به آن آسیبی نمی‌رسد. زیورالات استیل در برابر عواملی مانند زنگ زدگی و کدر شدن و تغییر رنگ بسیار مقاوم می‌باشند و بر این اساس از ماندگاری بالایی برخوردار هستند و درخشندگی آنها حفظ می‌شود. استیل از مقاومت بالایی برخوردار است و بر این اساس نسبت به جواهراتی مانند طلا و نقره به محافظت و نگهداری کمتری نیاز دارد. جواهرات استیل نیازی به پولیش کردن ندارند زیرا به راحتی درخشندگی و زیبایی خود را از دست نمی‌دهند.

چگونه میتوان بدلیجات استیل را تمیز کرد؟

هرچند که در بالا از مزایای استیل و مقاومت بالای آن در برابر آب و ضد زنگ بودن آن گفتیم ولی باید توجه داشته باشید که زیورآلات استیل را قبل از استحمام از خود جدا کرده و همچنین این زیورآلات نباید در معرض تماس با الکل، پرفیوم ها و مواد شیمیایی قرار گیرند، چرا که این مواد می توانند به زیورآلات شما آسیب جدی وارد کنند و باعث سیاه شدن و مات شدن زیورآلات شوند و یا آنها را نابود کنند.

در هر صورت اگر مواردی که ذر بالا گفته شد را رعایت کردید ولی باز هم بدلیجات شما مات و کدر شدند، میتوانید از راهکارهایی که در ادامه به آن میپردازیم استفاده کنید:

1- استفاده از صابون

برای استفاده از این روش دو ظرف را برداشته و یکی از آنها را با آب گرم پر کرده و دیگر را با صابون و آب گرم پر می کنیم. سپس بدلیجات خود را درون ظرفی که حاوی آب گرم و صابون است میریزیم و بعد از چند دقیقه آنها را بیرون آورده و با یک دستمال نرم تمیز میکنیم سپس بدلیجات را درون ظرف آب گرم بدون صابون میریزیم و بعد از چند دقیقه آنها را بیرون آورده و با یک دستمال خشک و نرم آنها را خشک می کنیم.

2- استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین کاربردهای بسیار زیادی دارد و برای تمیز کردن بدلیجات با جوش باید مقداری آب و جوش شیرین را با هم مخلوط می کنیم سپس مقداری از این ترکیب را با دستمال نرم یا مسواک نرم روی بدلیجات می کشیم و در نهایت زیورآلات خود را با آب شستشو داده و با یک دستمال نرم خشک می کنیم.

همچنین بخوانید: معرفی برند ژوپینگ

مقاومت بدلیجات استیل

3- استفاده از مواد طبیعی اسیدی

دو ترکیب اسیدی طبیعی وجود دارد که از آنها میتوانیم برای تمیز کردن بدلیجات خود استفاده کنیم. برای استفاده از هرکدام از این مواد مراحل زیر را باید انجام دهیم:

  • استفاده از لیمو ترش:  یک عدد لیمو ترش را برداشته و آن را نصف می کنیم سپس آن را به آرامی روی بدلیجات می کشیم تا آنها براق شوند سپس خیلی زود زیورآلات خود را آب بکشید و آنها را با یک دستمال نرم خشک کنید.
  • استفاده از سرکه سفید: برای این کار کافیست چند قطره سرکه سفید را روی یک دستمال ریخته سپس دستمال را به آرامی روی زیورآلات خود بکشید سپس بدلیجات را با آب شسته و با دستمال نرم خشک کنید.

4- استفاده از خمیر دندان

برای تمیز کردن زیورآلات توسط خمیر دندان می بایست مقداری خمیر دندان را روی مسواک نرم یا پارچه نرم ریخته سپس آن را به آرامی روی بدلیجات خود بکشید تا براق شوند پس از گذشت مدت کوتاهی زیورآلات خود را بشویید و آن ها را با یک دستمال نرم خشک می کنیم.

5- استفاده از پاک کننده عینک

پاک کننده عینک گزینه خوبی برای تمیز کردن بدلیجات است و برای این کار این پاک کننده را روی بدلیجات خود اسپری کنید و سپس با یک دستمال نرم آنها را تمیز کنید.

همچنین بخوانید: بدلیجات ورشو چیست؟

خواص استیل برای بدن 

خواص استیل برای بدن

همانطور که اشاره کردیم استیل کاربردهای بسیار زیادی دارد و امروزه از استیل برای ساخت بسیاری از زیورآلات استفاده می شود. مهم ترین خاصیت استیل برای بدن ضد حساسیت بودن آن است و همین ویژگی مهم در کنار سایر فاکتورها باعث شده که امروزه در دنیای بدلیجات از استیل بسیار زیاد استفاده شود. در آخر اگر بخواهیم مزایای بدلیجات استیل را بگوییم می توانیم به قیمت بسیار مناسب، درخشندگی بالا، مقاوم بودن بدلیجات استیل در مقابل ضربه و فشار، ضد زنگ و ضد حساسیت بودن آنها و همچنین ثبات رنگ آنها اشاره کرد. از معایب زیورآلات استیل، تنوع محصولات کمتر بدلیجات استیل نسبت به زیورآلات از جنس مس، طلا و نقره می باشد و این موضوع به دلیل استحکام بالای بیشتر استیل در مقابل فشار و حرارت نسبت به فلزات ذکر شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

2 دیدگاه در “خواص بدلیجات استیل

  1. ریحان گفت:

    استیل عالیه و هر بلایی سرش بیاری خراب نمیشه

  2. رضا گفت:

    گردنبند استیل ازتون خریدم 2 ساله استفاده میکنم هنوز مثل روز اولشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *